بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی

آیا بازاریابی سنتی هنوز منطقی است؟ با بازاریابی دیجیتال و سنتی آشنا شوید تا استراتژی بازاریابی بهتری برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

اگرچه اصطلاح “بازاریابی” از قرن نوزدهم رایج شده است، بازاریابی مدرن که امروزه آن را می شناسیم در دهه ۱۹۵۰ شروع شد.

برای چندین دهه، تنها بستر بازاریابی سنتی، رسانه‌های چاپی، از جمله روزنامه‌ها، مجلات، آگهی‌ها و سایر آگهی‌های مکتوب بود.

تا زمانی که رادیو و تلویزیون محبوبیت بیشتری پیدا کردند، دیگر پلتفرم ها برای بازاریابی مورد استفاده قرار گرفتند، که منجر به رونق تبلیغات واقعی در دهه ۱۹۵۰ شد.

در طول سال‌ها، حوزه بازاریابی تغییر کرده و به یکی از مهم‌ترین صنایع در سراسر جهان تبدیل شده است، زیرا اینترنت و گوشی‌های هوشمند فرصت‌های جدیدی را برای تبلیغات باز کرده‌اند.

در دنیای امروز، تقریباً به نظر می رسد که شما نمی توانید بدون مواجهه با نوعی تبلیغات به جایی بروید یا کاری انجام دهید، خواه در حال رانندگی با ماشین، تماشای یک ویدیو یا خواندن اخبار در اینترنت باشید.

با افزایش رقابت و محبوبیت روزافزون اینترنت و تلفن های هوشمند، سرمایه گذاری در بازاریابی دیجیتال بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است.

امروزه شما می توانید به میلیاردها مشتری بالقوه آنلاین دسترسی پیدا کنید  و اگر استراتژی بازاریابی درستی داشته باشید، حتی بدون صرف هزینه های گزاف با آن ها ارتباط برقرار نمایید.

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی تمام اقدامات تبلیغاتی را توصیف می‌کند که به قبل از آنچه امروزه بازاریابی دیجیتال می‌نامیم، وجود داشته است.

بازاریابی سنتی یک اصطلاح جمعی برای هر شکلی از بازاریابی است که در آن شرکت ها از رسانه های آفلاین برای رسیدن به یک گروه هدف مناسب استفاده می کنند.

نمونه های معمول بازاریابی سنتی شامل فعالیت های تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامه و سایر تبلیغات چاپی، و همچنین بیلبوردها، پست مستقیم و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی است.

آنچه ما اکنون به آن بازاریابی سنتی می گوییم عمدتاً نتیجه رونق تبلیغات در دهه ۱۹۵۰ است و همچنین افزایش محبوبیت بازاریابی ناشی از محبوبیت گسترده تلویزیون در دهه ۱۹۵۰ است.

تا آن زمان مردم مجبور بودند برای دیدن تبلیغات روزنامه، مجله یا بیلبورد بخوانند. اگرچه تبلیغات رادیویی وجود داشت، اما شرکت ها نمی توانستند با این نوع تبلیغات به همان نوع مخاطب دست یابند.

از سوی دیگر، آگهی‌های تبلیغاتی در تلویزیون به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌داد تا در خانه‌هایشان به مخاطبان زیادی دست یابند، و شرکت‌ها را وادار کرد تا شیوه تبلیغات خود را به طور اساسی تغییر دهند.

اگرچه بازاریابی دیجیتال در حال حاضر اکثریت استراتژی بازاریابی آنها را برای اکثر مشاغل تشکیل می دهد، هنوز فرصت های ارزشمندی برای ایمیل مستقیم با پست مستقیم و انواع دیگر بازاریابی سنتی وجود دارد.

برای اینکه بتوانید از بودجه بازاریابی خود به طور بهینه استفاده کنید، مهم است که بدانید کدام اقدامات تبلیغاتی برای شرکت شما مناسب هستند.

مزایا و معایب استراتژی های بازاریابی سنتی

فقط به این دلیل که بازاریابی دیجیتال به تمرکز اصلی کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است، به این معنی نیست که فرصت هایی برای استفاده از بازاریابی سنتی وجود ندارد. ترکیبی از بازاریابی دیجیتال و سنتی می تواند به شما در دستیابی به مشتریان بالقوه بزرگ و متنوع کمک کند. با این حال، یافتن تعادل مناسب بین این دو نوع بازاریابی به ماهیت کسب و کار و محصول شما بستگی دارد. در واقع، برخی از شرکت ها تقریباً به طور انحصاری با بازاریابی سنتی کار می کنند، که به وضوح نشان می دهد که اقدامات تبلیغاتی انتخاب شده بسیار به وضعیت فردی شما در شرکت مربوطه بستگی دارد.

تا زمانی که ۷ P بازاریابی و چند روش برتر را در ذهن داشته باشید، این پتانسیل را دارید که با انواع تلاش های تبلیغاتی به نتایج چشمگیر دست یابید. در حالی که رسانه تبلیغاتی انتخابی شما مهم است، اما همچنان باید مطمئن شوید که محصول یا خدمات خود را به درستی بازاریابی می کنید.

در چند پاراگراف بعدی به برخی از مزایا و معایب بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت. در صورتی که در تشخیص اینکه چه نوع بازاریابی برای کسب و کار شما مناسب است مشکل دارید، چند ایده در زیر به شما ارائه خواهیم داد.

مزایای بازاریابی سنتی

با وجود این واقعیت که برخی از اشکال بازاریابی سنتی برای قرن ها وجود داشته است، هنوز مزایایی برای ادغام بازاریابی سنتی در استراتژی بازاریابی مدرن شما وجود دارد.

یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی سنتی این واقعیت است که به شما امکان می دهد تقریباً در همه جا حضور داشته باشید.

می‌توانید از تاکتیک‌های بازاریابی سنتی برای دستیابی به مشتریان بالقوه استفاده کنید، زیرا آن‌ها روی مبل خود در خانه می‌نشینند، سوار اتوبوس می‌شوند، در خیابان راه می‌روند یا صبح به سر کار می‌روند.

این تبلیغات چندرسانه ای به شما کمک می کند تا بیشترین تعداد ممکن را هدف قرار دهید، به این معنی که شانس بیشتری برای تبدیل سرنخ ها به مشتریان پولی و افزایش سود کسب و کار خود با فروش خود دارید.

اگر تیم شما با بازاریابی دیجیتال و ابزارهای استفاده از آن آشنایی نداشته باشد، بازاریابی سنتی نیز می تواند مسیر آسان تری باشد.

در مورد تسلط بر بازاریابی چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، بنابراین موفقیت کمپین دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است مدتی طول بکشد حتی اگر تیم شما به طور منظم برای یادگیری مهارت های بازاریابی دیجیتال جدید وقت بگذارد.

حتی ممکن است از نظر مالی برای برخی شرکت ها سودمندتر باشد که عمدتاً بر بازاریابی سنتی تمرکز کنند.

همچنین مهم است که نوع مخاطبی را که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید به مخاطبان جوان‌تری که از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها استفاده می‌کنند، دسترسی پیدا کنید، بازاریابی دیجیتال خوب عمل می‌کند.  

اما اگر بیش از حد روی جنبه های دیجیتال تمرکز کنید، می توانید بخشی از مخاطبان هدف خود را نیز از خود دور کنید.

بازاریابی سنتی ممکن است برای مخاطبان مسن تر و همچنین مشتریان بالقوه ای که زمان زیادی را صرف رایانه یا تلفن های هوشمند خود نمی کنند، مناسب تر باشد.

از آنجایی که بازاریابی دیجیتال قلمرو جدیدی برای بسیاری از مشاغل است، بازاریابی سنتی نیز ممکن است جایگزین مطمئنی برای برخی از مشاغل باشد.

بنابراین، اگر نمی‌خواهید برای تغییر به بازاریابی دیجیتال یا آموزش تیم بازاریابی خود پول خرج کنید، می‌توانید فقط بر بازاریابی سنتی تمرکز کنید.

معایب بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی مزایا و معایبی نیز دارد. دلایل متعددی وجود دارد که چرا دیجیتال مارکتینگ به یک رقیب اصلی برای بازاریابی سنتی تبدیل شده است.

سنجش مزایا و معایب هر یک از این دو نوع بازاریابی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام استراتژی بازاریابی برای کسب و کار شما مناسب است.

اول از همه، بازاریابی سنتی اغلب گرانتر از بازاریابی دیجیتال است. قیمت‌های بیلبورد سنتی می‌تواند بسیار گران باشد، به‌ویژه اگر می‌خواهید یک آگهی تبلیغاتی را در طول یک رویداد شلوغ قرار دهید یا یک بیلبورد را در یکی از پرجمعیت‌ترین نقاط یک شهر بزرگ بگذارید.

با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید در چندین وب‌سایت و راه‌های دیگر بدون نیاز به صرف هزینه‌های زیاد، تبلیغ کنید.

تبلیغات شما می توانند در ابتدای پخش جریانی Twitch و ویدیوهای YouTube پخش شوند، به عنوان بنر در سایت های خبری ظاهر شوند و موارد دیگر.

در بسیاری از موارد، اندازه گیری نتایج بازاریابی سنتی سخت تر از نتایج بازاریابی دیجیتال است. می‌توانید تعداد افرادی را که روی یک پیوند کلیک کرده‌اند یا ویدیویی را تماشا کرده‌اند، تعیین کنید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بینندگان تبلیغات شما را فقط به این دلیل که در حال تماشای تلویزیون هستند، در تلویزیون ببینند.

در واقع، بینندگانی را هم می توان شمارش کرد که اصلاً تبلیغات تلویزیونی شما را به طور فعال تماشا نکردند، اما مثلاً با تلویزیون روشن به خواب رفتند یا وقتی سر کار رفتند، تلویزیون را برای بچه هایشان روشن گذاشتند.

با دیجیتال مارکتینگ، معیارهای دقیق تری به دست می آورید که می توانید از آنها برای تصمیم گیری دقیق استفاده کنید.

کمپین بازاریابی سنتی شما به دلیل بوروکراسی بالقوه ممکن است بیشتر از یک کمپین بازاریابی دیجیتال طول بکشد.

تایید شدن تبلیغات و اضافه شدن آن به بیلبوردها و تلویزیون زمان می برد و این زمان می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

بازاریابی سنتی و ظهور بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی برای چندین دهه بسیار قدرتمند بود، اما زمانی که اینترنت محبوب شد، این امر تغییر کرد. همانطور که محبوبیت روزافزون تلویزیون به رشد تبلیغات در دهه ۱۹۵۰ دامن زد، اینترنت به تبلیغ کنندگان راه کاملا جدیدی برای دستیابی به مخاطبان مورد نظر خود در سراسر جهان، بدون نیاز به هزینه گزافی داده است.

در آغاز بازاریابی دیجیتال، تبلیغات بنری غالب بود. این بنرهای تبلیغاتی دقیقاً در طرح‌بندی یک وب‌سایت ظاهر می‌شوند، چه در بالای سایت، چه در کنار صفحه یا در پایین صفحه باشند.

با گذشت زمان، این تبلیغات به گونه ای تکامل یافته اند که در میان اخبار و سایر محتوای مهم جاسازی می شوند.

با رونق گسترده در محبوبیت وب سایت های ویدیویی مانند یوتیوب، تبلیغات آنلاین در قالب ویدیو نیز به یکی از اصلی ترین بخش های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است.

در ازای دسترسی رایگان به کتابخانه های ویدیویی عظیم، کاربران گه گاه یک یا دو آگهی کوتاه را در ابتدای ویدیوی خود تماشا می کنند.

این تبلیغات ویدیویی با محبوبیت Twitch و سایر سرویس‌های پخش زنده محبوب‌تر شدند و محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان استریم به طور همزمان به صدها هزار بیننده رسیدند.

البته دیجیتال مارکتینگ شامل اقدامات دیگری مانند بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی و غیره نیز می شود.

این پیشنهاد متنوع، همراه با پتانسیل برای دستیابی به مخاطبان جهانی، بازاریابی دیجیتال را به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی های بازاریابی مدرن تبدیل کرده است.

کدام استراتژی بازاریابی بهتر است؟

اگر شما یک کسب و کار دارید، انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب برای استفاده حداکثری از بودجه بازاریابی بسیار مهم است.

شانس خوبی وجود دارد که بتوانید هم بازاریابی دیجیتال و هم بازاریابی سنتی را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید.

بازاریابی سنتی هنوز هم مزایای زیادی دارد، به ویژه برای مشاغلی که مشتریان قدیمی یا کمتر دانش فنی دارند.

مشتریانی که به بازاریابی دیجیتال پاسخ نمی‌دهند ممکن است به پست مستقیم یا تبلیغات تلویزیونی پاسخ دهند و برخی از افراد ممکن است فقط تبلیغات شما را در رادیو بشنوند.

استراتژی بازاریابی که برای شما مناسب است ارتباط زیادی با مخاطبانی دارد که می خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید.

البته، در نظر گرفتن اینکه برای چه نوع استراتژی بازاریابی دانش دارید، نیز مهم است. اگر قصد دارید از تبلیغات چاپی و تلویزیونی به تبلیغات YouTube و رسانه های اجتماعی بروید، آموزش بازاریابی دیجیتال می تواند اولین قدم ضروری باشد.

ترکیب بازاریابی دیجیتال و سنتی برای رسیدن به یک هدف، به عنوان بازاریابی یکپارچه نیز شناخته می شود. شما می توانید با استفاده از یک فراخوان برای اقدام (CTA) در تمام مطالب بازاریابی خود به این هدف دست یابید.

یک استراتژی بازاریابی منسجم می‌تواند به مشتریان بالقوه کمک کند تا برند شما را منحصربه‌فرد بدانند و بنابراین تشخیص آن آسان‌تر است.

از قدرت هر دو فرصت بازاریابی استفاده کنید

اگر می خواهید بیشترین بهره را از بودجه بازاریابی خود ببرید، باید از ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال استفاده کنید.

با تنوع بخشیدن به تلاش های بازاریابی خود، می توانید به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید و ببینید که تاکتیک های بازاریابی مختلف چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند.