جمعه سیاه

105467124
جمعه سیاه

جمعه‌ی سیاه یا بلک فرایدی به انگلیسی ( Black Frida) ، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.

در آمریکا، جمعه‌ی سیاه عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است و تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه‌ای برای مشتریان دارد.

هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما این سنت به کشورهای دیگر هم سرایت کرده‌است.  در ایران نیز جمعه‌ی سیاه یا بلک فرایدی به عنوان یک رویداد تخفیف‌دهی و خرید آنلاین شناخته شده است.

برای مثال بلک فرایدی دیجی‌کالا نیز یکی از رویدادهای مهم در ایران است که در آن تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه‌ای برای مشتریان ارائه می‌شود.

با توجه به اهمیت این رویداد، بهتر است برای خرید در جمعه‌ی سیاه، به برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب توجه کنید.  امروز در سایت تیزر تبلیغاتی به این موضوع می پردازیم.

تاریخچه بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه

جمعه‌ی سیاه یا بلک فرایدی (Black Friday) در حقیقت نامی غیررسمی است که به روز خرید پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving) داده می‌شود. این روز پس از مراسم شکرگزاری در آمریکا برگزار می‌شود و فروشگاه‌ها و برندها محصولات و اجناس خود را با تخفیف‌های شگفت‌انگیزی به فروش می‌رسانند.

نخستین استفاده از واژه‌ی جمعه‌ی سیاه نه برای خریدهای پس از شکرگزاری، بلکه برای یک بحران مالی به‌کار رفت که به‌طور خاص به سقوط بازار طلای آمریکا در ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ (۲ مهر ۱۲۴۸ خورشیدی) اشاره دارد. دو سرمایه‌دار بدنام وال استریت، جی گولد (Jay Gould) و جیم فیسک (Jim Fisk) طی همکاری با هم میزان زیادی از طلای کشور را خریداری کردند، با این امید که قیمت آن را بالا ببرند و سپس برای کسب سودهای هنگفت بفروشند.

اما در آن جمعه‌ی ماه سپتامبر، سرانجام توطئه فاش شد، بازار سهام را به سقوط آزاد کشاند و همه را از بارون‌های وال‌استریت گرفته تا کشاورزان ورشکست کرد. پس از آن هم کاربرد دیگری از این عبارت در مجله‌ی مدیریت و نگهداری کارخانه دیده شده که در مقاله‌ای در شماره‌ی نوامبر ۱۹۵۱ به غیبت کارگران در این روز، و نه عجله برای خرید، اشاره کرده است.

اعتقاد فعلی و پذیرفته شده برای نام‌گذاری جمعه‌ی سیاه این است که در این روز خرده‌فروشان شروع به سوددهی مالی می‌کنند و از وضعیت قرمز به وضعیت سیاه می‌روند. در حقیقت خرده‌فروشان در گذشته طبق یک روند عادی از چرخه‌ی کالا/موجودی کار می‌کردند که برای هر صنف مشابه اما کمی متفاوت بود. از آن زمان به بعد، جمعه‌ی سیاه به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خرید جهان تبدیل شده است.

در اینجا نکاتی برای بازاریابی در جمعه سیاه برای سال ۲۰۲۴ را برای شما آورده‌ایم:

۱٫  برنامه‌ریزی بازاریابی جمعه سیاه: قبل از هر کاری، مهم است که یک برنامه داشته باشید. مشخص کنید که می‌خواهید با تلاش‌های بازاریابی جمعه سیاه خود به چه هدفی برسید و استراتژی ایجاد کنید که به شما در رسیدن به اهداف کمک کند.

۲٫  تخفیف‌ها و کوپن‌های جذاب: یکی از بهترین راه‌ها برای جذب خریداران در جمعه سیاه، ارائه تخفیف برای محصولات و خدمات خود است. تخفیف‌های خود را از طریق وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی تبلیغ کنید.

۳٫  صفحات فرود اختصاصی: ایجاد صفحات فرود کمپین بازاریابی جمعه سیاه، تمرکز بر معاملات ویژه را افزایش می‌دهد و تعامل مشتری و تبدیل را بهبود می‌بخشد. این رویکرد همچنین ردیابی بهتر تعاملات مشتری را تسهیل می‌کند و به بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی آینده کمک می‌کند.

۴٫  خلاقیت در بازاریابی: خلاق باشید و خارج از چارچوب فکر کنید تا یک کمپین بازاریابی ارائه دهید که توجه را به خود جلب کند.

۵٫  تبلیغات زودتر: تبلیغ فروش جمعه سیاه خود را از قبل شروع کنید. از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و حتی تبلیغات سنتی برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید.

۶٫  سهولت در خرید: در جمعه سیاه، مردم به دنبال معاملات هستند. با داشتن یک وب‌سایت با بارگذاری سریع و منظم و اقلام فروش مشخص شده، یافتن آنچه را که به دنبال آن هستند آسان کنید.

۷٫  پیگیری از مشتریان: پس از پایان شلوغی جمعه سیاه، حتماً با مشتریان خود در ارتباط باشید. از آنها برای کسب و کارتان تشکر کنید و در صورت نیاز به کمک برای خرید، به آنها اطلاع دهید که در دسترس هستید.

نکاتی برای بهینه‌سازی تبلیغات جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی

برای بهینه‌سازی تبلیغات جمعه سیاه در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

۱٫ تعیین هدف: قبل از شروع تبلیغات، هدف واضحی برای تبلیغات خود تعیین کنید. آیا می‌خواهید فروش افزایش یابد، ترافیک وب‌سایتتان افزایش یابد یا شناخت برندتان افزایش یابد؟

۲٫ انتخاب شبکه‌های مناسب: انتخاب شبکه‌های اجتماعی که جمعیت هدف شما در آن حضور دارد و با محصول یا خدمات شما همخوانی دارد، بسیار مهم است.

۳٫ طراحی محتوا جذاب: محتوای تبلیغاتی شما باید جذاب، خلاق و متناسب با جمعه سیاه باشد تا توجه کاربران را جلب کند.

۴٫ استفاده از کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه: ارائه کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه برای جمعه سیاه، می‌تواند ترغیب‌کننده برای مخاطبان شما باشد.

۵٫ تعیین بودجه مناسب: تعیین بودجه مناسب برای تبلیغات جمعه سیاه بسیار مهم است. بررسی کنید که چقدر می‌توانید برای تبلیغات خود هزینه کنید و بهینه‌سازی کنید.

۶٫ پیگیری و اندازه‌گیری نتایج: پس از اتمام تبلیغات، نتایج را پیگیری کنید و با استفاده از ابزارهای تحلیلی، عملکرد تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید تا در آینده بهترین روش‌ها را شناسایی کنید.

سایت تیزر تبلیغاتی